Munkavédelmi fejlesztések

A piramiselmélet rossz szolgálatot tett a munkavédelmi szakmának, mert félrevezette a biztonsági programokat vezető embereket, akik azt gondolták, hogy ha a kisebb baleseteken dolgoznak, a nagyobb balesetek el fognak tűnni. Sok vállalat tudja, hogy ez nem így van.

A biztonsági piramis újragondolása

Ahhoz, hogy megértsük, hogyan lehet megelőzni a súlyos sérüléseket és haláleseteket, a munkahelyi egészségvédelem és biztonság klasszikus koncepciójához, Heinrich biztonsági piramisához fordulunk. Ebben az eredeti koncepcióban Heinrich elmélete szerint minden súlyos sérülésre vagy halálesetre (SIF) 29 kisebb sérülés és 300 nem sérüléses esemény jut. Bár ezt a piramist sokáig arany standardként fogadták el, a biztonsági szakemberek ma már felismerték, hogy van egy hiba ebben az elméletben, nevezetesen, hogy nem minden nem sérüléssel járó esemény egyenlő a SIF-et eredményező potenciál szempontjából.

Új kutatás

Mivel a munkavállalók halálos balesetei nyolcéves csúcson vannak, a Campbell Intézet nemrégiben azt javasolta, hogy tervezzék újra Heinrich vizuális ábrázolását a sérülésekről, az úgynevezett biztonsági háromszöget (vagy piramist), hogy jobban azonosítani lehessen a súlyos munkahelyi sérülésekhez és halálesetekhez vezető kiváltó okokat. Az amerikai Nemzeti Biztonsági Tanácshoz tartozó intézet szerint a jelenlegi biztonsági háromszög elmélet hibás, mivel minden kisebb sérülést és közeli balesetet úgy kezel, mintha azok ugyanolyan potenciálisan súlyosabb sérülésekhez vagy halálesetekhez vezethetnének. A Campbell Intézet szerint a biztonsági háromszög eltereli a figyelmet a legsúlyosabb, halálos balesetekhez vezető incidensekről. 

Felismerés

„A súlyos sérülések és halálesetek (SIF) megelőzése érdekében számos szervezet felismerte, hogy nem tekinthet a teljes háromszögre, legalábbis nem úgy, ahogyan azt Heinrich eredetileg elképzelte” – mondták a Campbell Intézet kutatói. „Ehelyett el kell különíteniük a háromszög azon részét, ahol fennáll a SIF lehetősége, és meg kell akadályozniuk, hogy ezek az események bekövetkezzenek”.

Konklúzió

Az eddig levonható következtetések a következők: (1) Heinrich biztonsági háromszöge, bár még mindig hasznos és releváns eszköz a kvázi, majdnem balesetek, incidensek és sérülések közötti kapcsolat megértéséhez, nem olyan alkalmas a kvázi balesetek és a súlyos sérülések és halálos balesetek közötti összefüggések megfogalmazására, mert (2) a súlyos sérülések vagy életveszélyes következményekkel járó események alapvetően különböznek, (3) az emberek hibáznak, de (4) a szervezeteknek inkább a biztonságirányítási rendszerükben lévő hiányosságokat kell kijavítaniuk, mint a munkavállalókat „javítaniuk”.

Hazai munkabalesetek alakulása

Magyarországon a tavalyi évben sajnos rekordot döntött a halálos munkabalesetek száma, összehasonlítva az elmúlt 5 év adataival. A rossz látási viszonyok, a vezetés és a manőverezés közbeni figyelemelterelés az ipari járműveket érintő balesetek fő okai. A balesetek egyik jellemzője a váratlanság. Felmérésekből kiderült, hogy a kvázi (majdnem) balesetekre többnyire nem derül fény. Egy munkavédelmi szakembernek ma teljes egészében rá kell látnia a termelés, árumozgatás területeire és folyamataira. Csak így tud megfelelő munkavédelmi intézkedéseket tenni. Ugyanakkor a figyelemhiányt semmilyen intézkedéssel nem tudja megelőzni.

Pótolja a kiesett figyelmet!

A korszerű munkavédelmi rendszereinkkel megelőzhetők az ipari balesetek.

VÉDELEM NEM ELÉG

Legelterjedtebb megoldások

A hagyományos megoldások, mint például a tükrök, járműfények, mozgásérzékelők mind nagyon hasznosak, de mindegyik technológiának vannak hátrányai, amelyek nem ideálisak. A korszerű megoldásokkal szemben az elvárások ma már óriásiak.

Tükrök

Vessen egy pillantást a képre.
Ön hány targoncát lát a tükörben?
Mennyi idő alatt találta meg az összeset?

Járműfények

Az egyik fő ok, amiért az emberek veszélyes helyzetekbe kerülnek, a figyelmetlenség. Az ipari járműfények azonnal felkelthetik a figyelmüket.

Biztonság és riasztás – Passzív ütközéselhárító
Tolatási manőverezést segítő rendszer targoncákhoz és ipari járművekhez: figyeli a jármű működési területét, figyelmeztetve a vezetőt a tárgyakkal, emberekkel vagy szerkezetekkel való ütközés veszélyére, így drasztikusan csökkenti a balesetek kockázatát.

  • Azonnali figyelmeztetés
  • Vizuális- és hangjelzés
  • Akadályhoz közeledve egyre intenzívebb jelzések
  • Többféle érzékelési távolság beállítása
  • Adott munkaterületre szabható üzemeltetés
  • Egyszerű és gyors telepítés
  • Megoldott szervizháttér

Biztonság és megállítás – Aktív ütközéselhárító
Az ultrahangos érzékelőből álló aktív ütközéselhárító rendszer figyelmezteti a kezelőt, és fenyegető ütközés esetén automatikusan lelassítja és blokkolja a járművet. A speciális kijelző központi egységként működik, amely feldolgozza az érzékelőtől kapott bejövő jeleket, így a kezelő számára vizuális és akusztikus jeleket is szolgáltat. Rendkívül kompakt (40x130x36 mm), könnyen felszerelhető a kabinban.
Az ütközéselhárító rendszer további jellemzői, hogy telepíthető minden ipari járműre:

  • Targoncákra
  • Rakodógépekre
  • Kotrógépekre

Más ágazatokban használt járművekhez is illeszthető:

  • Földmunkagépek
  • Daruk
  • Ipari seprőgépek
  • Golfautók

Az ütközéselhárító rendszereket sikeresen telepítették olyan nagy targoncamárkákba, mint például: OM-STILL, Jungheinrich, Linde, Toyota, Caterpillar – CAT, Manitou, Nissan, Mitsubishi, Yale, Hyster, Cesab, Baoli, Carer, Clark, Daewoo, Doosan, Mariotti stb.

Az AX SYSTEM biztonságot teremt, mert a veszélyes üzemi, vagy raktári területeken érzékeli a lehetséges veszélyt és azonnal cselekszik.
A működésére jellemző, hogy:

  • Figyelemfelkeltő
  • Csak akkor jelez, ha tényleg kell
  • Nem igényeljen költséges átalakításokat
  • Képes beavatkozni a jármű mozgásába vészhelyzet esetén
  • Üzletileg megtérül
  • A legbonyolultabb egyedi helyzetekre és problémákra is rászabható
  • Rögzíti a történteket, egy esetleges vitás helyzet tisztázására
  • Működése által növeli a munkatársak felelősségét is
  • A biztonságtechnika részévé tehető

Gyakran feltett kérdések

A szerelést / szervizt is biztosítják?
Igen, biztosítjuk mindkettőt. Tapasztalt szakemberek végzik el a telepítéseket és az esetleges javításokat is. Az AX-System rendszert hazai fejlesztőcsapat gyártja, akár egyedi igények alapján is képesek kész rendszereket megtervezni és beépíteni.
Kérhetek bemutató időpontot?
Igen, demó készüléken be tudjuk mutatni a működést. Vagy a működő rendszereket is megtekintheti néhány partnerünknél.
Nem túl drága ilyen rendszerek beszerzése?
Vevői visszajelzések alapján az áraink kedvezőbbek a konkurens ajánlatoknál. Megoldásaink is sokkal egyedibbek.
Az én feladatom lesz a használat betanítása?
Minden érintett kollégának szívesen megmutatjuk és elmagyarázzuk rendszereink működtetését. Ugyanakkor minden területen szükség lesz olyan kulcsemberekre, akik képesek lesznek majd betanítani az újonnan érkező munkatársakat. Az ehhez szükséges dokumentációkat biztosítjuk.

Kérjen ingyenes árajánlatot -vagy- tegyen fel kérdést!

9 + 6 =

A Prominens Kft. vezető termékei a RAVAS mobil és hordozható mérlegek, valamint a Safety Line – Biztonsági műszerek.

Elérhetőségeink

prominens@prominens.hu

+36 62 533 933

6800 Hódmezővásárhely
Dr. Rapcsák András. u. 49.